Update Landelijk Meldpunt EHS: ontvangen meldingen en begin gezondheidsklachten

Update 12 december 2020
Sinds maart 2014 heeft Stichting EHS een digitaal meldpunt op de website voor mensen die gezondheidsklachten ervaren door elektromagnetische velden (EMV). Begin juli 2020 werd dit meldpunt vernieuwd. Ons doel is om aan te tonen dat er duidelijk meer mensen last hebben van EMV dan overheidsinstanties zoals de GGD-en , het RIVM of het Kennisplatform aannemen, door meldingen te verzamelen van zoveel mogelijk mensen. Daarom zijn we begonnen het meldpunt onder de aandacht te brengen door berichten op sociale media en op blogs te plaatsen. Dit begint de eerste vruchten af te werpen. Sinds juli zien we een duidelijke toename van de binnenkomende meldingen.

Een kort overzicht van enkele resultaten

In totaal hebben tot nu toe 746 mensen hun gezondheidsklachten die ze aan EMV relateren, bij het Meldpunt EHS gemeld. Van 597 mensen hebben we meldingen ontvangen in de oude versie van het meldpunt, dus tot eind juni 2020. Tussen juli en november zijn er meldingen van 149 mensen bijgekomen. Het aantal mensen dat meldingen heeft gedaan, is dus sinds  juli 2020 hard gestegen, zoals te zien is in onderstaande grafiek.

* Het aantal eerste meldingen is gelijk aan het aantal personen die een melding hebben gedaan.
** 2de helft 2020 (nieuw meldpunt): Dataverzameling t/m 31 oktober 2020

Een van de belangrijkste vragen die in het meldpunt wordt gesteld, is de vraag naar wanneer de gezondheidsklachten die mensen aan EMV toeschrijven, zijn begonnen. Met de antwoorden op deze vraag laat zich een beeld schetsen of en in hoeverre in de loop der tijd steeds meer mensen aangeven, last te krijgen van EMV. Deze vraag werd tot nu toe beantwoord door in totaal 655 mensen. De resultaten zijn te zien in de onderstaande grafiek.

Er is dus een duidelijke trend herkenbaar: Sinds de jaren 90 van het vorige eeuw neemt het aantal mensen toe, dat gezondheidsklachten in verband brengt met EMV. Als kanttekening is het bij deze cijfers wel nodig om te vermelden dat we niet precies weten hoe groot de totale groep mensen met EHS in Nederland is en dus ook niet hoe representatief dit resultaat is.

Meehelpen?

Je kan wel meehelpen deze en andere resultaten van het Landelijke Meldpunt EHS verder te onderbouwen. Als je nog geen melding van je elektrogevoeligheid hebt gedaan, help dan ook mee om EHS zichtbaar te maken en meld je gezondheidsklachten.
Ga nu naar https://stichtingehs.nl/meldpunt-ehs. Invullen duurt ongeveer 10 minuten.

Ook willen we iedereen die een of meerdere meldingen heeft gedaan, daarvoor bedanken. Alleen door jullie medewerking is het mogelijk om een beeld te kunnen schetsen van de omvang van het probleem en van wat EHS inhoudt en hoe ingrijpend en soms ernstig de gevolgen ervan kunnen zijn. Heb je aanvullende vragen of opmerkingen? Mail dan naar info@stichtingehs.nl.