Op een gezond 2023, een terugblik op onze activiteiten

Het nieuwe jaar is net een paar weken oud en wij wensen iedereen graag een heel goed en gezond nieuwjaar toe. Tijd om even terug te blikken op het afgelopen jaar. Spectaculaire doorbraken zijn helaas niet te melden, toch zien we tal van ontwikkelingen en lichtpuntjes voor mensen met EHS.

Diverse appeals en petities zijn er gemaakt om uiting te geven aan de risico’s die worden gezien door doctoren en wetenschappers. Heel veel mensen hebben getekend voor de petitie ‘Stop 5G’ op Petitie.nl. Deze petitie met inmiddels ruim 52.400 handtekeningen is op 20 december aangeboden aan de Tweede Kamer. Het geeft hoop dat er zo veel mensen in Nederland zijn die de risico’s van de mobiele communicatie zien. Overal in Europa en elders in de wereld zijn er mensen die succes hebben met rechtszaken over stralingsrisico’s. Er wordt hard gezocht naar manieren om autoriteiten zicht te geven op de EMV problematiek.

Europese samenwerking

In de samenwerking en de ontmoeting van mensen met EHS onderling zien we positieve ontwikkelingen: Door het Europese burgerinitiatief is tevens een Europese samenwerking ontstaan. Op dit moment is deze samenwerking zichzelf aan het formaliseren, zodat deze als NGO een stevig fundament kan vormen voor overige stralingsbewuste organisaties. Ook dichterbij zien we dat het contact tussen mensen met EHS vruchtbaar is. We hebben in 2022 een vrijwilligersdag gehad, een landelijke contactdag en ook de regiodagen hebben veel mensen getrokken.

Meldpunt EHS

Het Meldpunt EHS is de afgelopen twee jaar zo’n 500 keer ingevuld. Heb je dit nog niet gedaan, doe het alsnog! Je helpt ons en andere mensen met EHS om sterker verweer te hebben naar overheden. We hebben twee nieuwe artikelen gepubliceerd over het meldpunt EHS. Het eerste artikel gaat over welke klachten mensen ervaren, het tweede artikel richt zich op de mate van beperking die mensen ervaren door deze klachten.

Annie Hopper methode

Een andere ontwikkeling die we zien is dat veel mensen zich interesseren voor de methode van Annie Hopper waarbij wordt uitgegaan dat de extreme reactie op straling die mensen met EHS ondervinden, gebaseerd is op een disfunctionerend stresssysteem in het limbisch systeem. Dit biedt hoop voor mensen met EHS. Niet dat wij denken dat straling niet meer ongezond is, maar als mensen met EHS er minder ziek van worden, of zelfs helemaal niet meer, dan juichen wij dit natuurlijk van ganser harte toe.

Stop 5G – Stay connected but protected,

Ofwel: ‘Hou contact maar blijf intact’.

Stichting EHS vindt het Europees Burger initiatief Stop 5G – Stay connected but protected uitermate belangrijk en is er nauw bij betrokken. We hebben vele rechtszaken tegen zendmasten gezien die niet succesvol waren omdat de rechter eenvoudigweg de wet toepast en deze wetgeving veel ruimte biedt aan de Telecom. Als elektrogevoelige heb je dan mooi het nakijken. Omdat de Nederlandse wetten op dit gebied helemaal vastgeklonken zijn aan de EU regelgeving, is het burgerinitiatief gestart. Wij stellen in dit burgerinitiatief de basis waarop de wetgeving is gebaseerd ter discussie. En dat moeten we dus bij de bron doen.

Help mee en verspreid folders in jouw straat en buurt!
Vanuit de Stichting is ongelooflijk veel werk verzet voor het laten slagen van het Europees burgerinitiatief. We missen echter de massale steun vanuit onze achterban. Op dit moment hebben we nog veel te weinig stemmen om het burgerinitiatief te laten slagen. Maar we hebben wel nog dozen vol folders die gebruikt kunnen worden om zoveel mogelijk straten in Nederland van een folder te voorzien. Bij deze een oproep om een bestelling te plaatsen van 50 tot 1000 folders op onze website en deze huis aan huis in jouw buurt te verspreiden. Het kost je niets, alleen wat tijd. Wij betalen de folders inclusief verzending. Een vrijwillige bijdrage mag, maar hoeft niet.

Stemmen op het burgerinitiatief
Door het officiële karakter is het nodig dat je je naam geeft bij het stemmen voor ons burgerinitiatief. Ook is door het officiële karakter de privacy waarborging streng geregeld. Dus lieve mensen, het echte risico is 5G, en niet dat je naam in de lijst van steunbetuigingen van de EU komt.
Wil je niet nóg meer straling? Wil je geen 5G? Wil je niet continue worden gemonitord, wil je niet nog meer verkwisting van energie en van grondstoffen? Kom in actie, bestel nu folders en verspreid deze bij jou in de buurt. En geef ook jouw stem voor het burgerinitiatief.

Happening op 7 februari in het Europees Parlement, geef je nu op

Op 7 februari van 18.30 tot 20.30 zijn we uitgenodigd door de Europees Parlementariër Michèle Rivasi om met zoveel mogelijk mensen naar het Europese Parlement te komen. Dit belooft een grote happening te worden om te laten zien dat heel veel mensen problemen zien in de mobiele communicatie en daar fysiek hinder van ondervinden. Wil je ook mee? Geef je nu vast op via info@stichtingehs.nl

Inclusiviteit voor iedereen, dus ook mensen met EHS

Op basis van het VN verdrag gehandicapten, zijn we in gesprek met verschillende partijen.
Vorig jaar zijn we bij Ieder(in) geweest. Dat was een positief gesprek, maar voor de zorg konden ze niets doen. Daarvoor moesten we contact opnemen met de Patiëntenfederatie Nederland. Deze organisatie neemt helaas niet de moeite om de mails van Stichting EHS met het verzoek om een gesprek, te beantwoorden. In de zorg lijkt iedereen zich te behoeden voor ‘valse’ leer en alleen de Gezondheidsraad bepaalt wat de waarheid is. Het zal dus een hele dobber worden om met ons verhaal in die sector succes te behalen.
Eind januari 2023 gaan we praten met het College van de Rechten van de Mens. Daar zijn we dus wel welkom. We zullen jullie op de hoogte houden.

Onderzoek naar SAR waarden van mobiele telefoons door Agentschap telecom is nu openbaar

Stichting EHS heeft in samenwerking met Phonegate alert en Europeans for Save Connections in Nederland gevraagd om de metingen die door Agentschap telecom zijn uitgevoerd naar de specific absorbtion rate (SAR) van diverse veelgebruikte mobieltjes te publiceren. Na wat juridische overwegingen zijn deze onderzoeken eind 2022 gepubliceerd op website open overheid. https://open.overheid.nl/zoekresultaten?text=Factsheet+Specific+Absorption+Rate
In dit onderzoek is te lezen hoe sterk de onderzochte mobieltjes stralen op de diverse uitgezonden frequenties. De conclusie is dat alle mobieltjes voldoen aan de EU eisen, zolang je ze op 15 mm afstand houdt. Wanneer je je telefoon tegen het oor houdt, dan is de straling een stuk hoger. ‘Uit het onderzoek blijkt tevens dat alle gemeten toestellen op een afstand van 0 mm ten opzichte van het lichaam de blootstellingslimiet van 2 W/kg op één of meerdere frequenties enigszins overschrijden.’ Nederland wil dat de EU de wetgeving wordt aanpast aan de manier waarop de meeste mensen bellen. Namelijk op 0 mm afstand van het hoofd.

Bestuurswisseling

De stichting EHS bestaat inmiddels ruim 15 jaar en is lang stabiel geweest van bestuurssamenstelling. Begin 2022 heeft Jos Timmer na 15 jaar afscheid genomen en nu, een jaar laten nemen we helaas ook afscheid van Matthieu Schumacher als penningmeester. Gelukkig hebben we dit jaar Petra Vriens bereid gevonden de taken van Matthieu over te nemen. We zijn enorm blij met haar komst. Matthieu en Petra zijn dit najaar druk bezig geweest met de overdracht, zodat dit zo soepel mogelijk kan plaatsvinden. We zijn altijd heel blij geweest met de rustige en inhoudelijk wijze waarop Matthieu zijn rol in het bestuur heeft vorm gegeven. In alle stilte werden de financiële zaken afgehandeld, de website beheerd, de donateurs benaderd met het verzoek om de jaarlijkse gift over te maken, webformulieren en andere ICT zaken ingericht en geregeld enzovoort. Ook hield Matthieu altijd scherp de doelstelling van de stichting in de gaten. Onze dank gaat uit naar Matthieu voor al zijn werk als bestuurslid binnen de stichting EHS.

En tegelijkertijd verwelkomen Petra Vriens van harte. Petra is zeer betrokken geweest (en nog) bij het Europees Burgerinitiatief. Zo hebben we elkaar goed leren kennen en bleek de samenwerking van beide kanten erg plezierig. We zijn dan ook blij dat Petra ja zei toen we haar vroegen om ons bestuur te komen versterken. Zo kan Stichting EHS er voor blijven zorgen dat al die mensen die te maken krijgen met EHS, informatie krijgen over deze milieuziekte en ervaren dat ze niet de enige zijn die daar ziek van zijn en een plek vinden waar hun ervaringen serieus worden genomen.