Verslag van het Symposium Digitalisering en Energietransitie

Op 29 november 2023 vond het symposium Digitalisering en Energietransitie plaats. Het symposium werd georganiseerd door het Kennisplatform Electromagnetische Velden en had als thema: ‘De veranderingen die zich voordoen op het gebied van Digitalisering en Energietransitie in onze samenleving’.

Medy van der Laan, bevlogen betoog over erkenning EHS

De eerste lezing werd gegeven door een elektrogevoelige om te vertellen wat dat betekent. Medy van der Laan, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse banken, hield een bevlogen betoog over de erkenning van ElektroHyperSensitiviteit (EHS) Ze bood inzicht in haar eigen ervaringen, waarbij ze aangaf bij voorbeeld ziek te worden in elektrische auto’s en hoofdpijn te ervaren in zalen met meerdere draadloze microfoons. Haar woorden waren herkenbaar voor velen in de zaal, die vergelijkbare ervaringen delen.

Van der Laan benadrukte het belang om mensen met EHS-klachten serieus te nemen en riep op tot intensiever onderzoek naar de relatie tussen straling en gezondheidsklachten. Haar oproep om de samenleving te informeren over straling en apparaten te voorzien van een uitschakeloptie voor stralingsuitzendingen werd met instemming ontvangen.

Andere onderwerpen: Dienend leiderschap, luisteren naar de samenleving

Het programma van het symposium bood verder een breed scala aan interessante onderwerpen. Ton Rombouts, voorzitter van het Kennisplatform EMV en Gezondheid, sprak over dienend leiderschap zoals beschreven door de filosoof Wil Derkse in zijn boek de Benedictijnse stuurmanskunst. Rombouts benadrukte het belang van luisteren naar de samenleving. Het Kennisplatform heeft zijn missie opnieuw vorm gegeven en wil niet alleen de wetenschap interpreteren maar ook een focus leggen op het beter benutten van talenten in de maatschappij. We hopen op meer gehoor voor diverse stemmen, waaronder die van onze Stichting EHS.

Eppo van Nispen, directeur van museum Beeld & Geluid en gastheer van het symposium, deelde met beeld en geluid krachtig zijn visie op het gebruik van tussenruimten voor maatschappelijke verbinding in een digitaliserende wereld. Het idee van tussenruimten om mensen en partijen met elkaar in gesprek te laten komen, kwam in vele presentaties terug.

Toenemende energiebehoefte en stralingsbelasting

Verder werd er gesproken door Gemma Nust en Tristan Simon van de Gemeente Amsterdam over de toenemende energiebehoefte van de stad in 2050 met als illustratie de vernieuwing van een elektriciteitsstation dat midden in de binnenstad is gelegen. Het belang van inspraakprocessen en het minimaliseren van stralingsbelasting werd benadrukt. Jan Hulsbos, de Bouwbioloog, merkte op dat niet alle aspecten, zoals harmonischen in bekabeling, werden meegenomen in de beoordeling van de stralingsbelastingen van omwonenden. Ook werd geen rekening gehouden met de ontwikkeling naar lagere bloostellingslimieten voor magneetvelden.

Maatschappelijke gevolgen digitalisering

Valerie Frissen, directeur van het SIDN fonds, sprak over de rol van het internet in het verbrokkelen van de maatschappij, waarbij ze zowel de kansen als de uitdagingen benadrukte. Haar betoog leidde tot discussie over de mogelijkheid van bekabelde in plaats van draadloze digitalisering.

Tenslotte presenteerde Peter-Paul Verbeek, rector van de Universiteit van Amsterdam, zijn visie op de ’tussenruimte’ tussen wetenschap en maatschappij. Hij benadrukte het belang van een voortdurende dialoog tussen universiteiten en de samenleving voor kennisontwikkeling.

De bijdragen tijdens het symposium hebben een nieuwe dialoog voor erkenning teweeggebracht. De aanwezige kennis rondom EHS wordt gezien als waardevol voor verdere ontwikkelingen. Lees hier het verslag van het symposium op de website van het kennisplatform.