Europeans for Safe Connections : a call for action

Op 7 februari 2023 van 18.30-21.00 uur vond in het Europees Parlement een workshop/presentatie plaats voor leden van het Europees Parlement, de Commissie, en belanghebbenden. De workshop werd georganiseerd door Europarlementslid Europarlementslid Michele Rivasi (Groenen/ALE) en ging over de gevaren van onze moderne draadloze communicatie technologieën. Rob van der Boom, mede-initiatiefnemer van het burgerinitiatief Stop 5G, stay connected but Protected, en actief in de organisatie in oprichting: Europeans for Safe Connections, sprak als eerste en presenteerde de keerzijde van het draadloze tijdperk en de uitrol van 5G.

Hij en sprekers na hem belichtten negatieve effecten op de gezondheid voor mens, flora en fauna. Negatieve effecten op het gebied van privacy van EU burgers, en verkwisting en milieuvervuiling door het delven van zeldzame grondstoffen bedoeld voor elektronische apparatuur. Peter Stuckmann, huidig ​​lid en voormalig lid van de Europees Economisch en Sociaal Comité en de Parlementaire Raad van Europa Assemblage presenteerde aan het eind van de workshop de visie waar de EU op dit moment aan werkt over de ontwikkelingen op technologisch gebied de komende 10 jaar.

Michele Rivasi eindigde de avond met een emotionele oproep aan Peter Stuckmann en collega’s, om vooral te luisteren naar wat hier is gezegd, en nooit meer een nieuwe generatie draadloze technologie uit te rollen, zonder gedegen impactanalyse op het gebied van gezondheid voor flora en fauna, milieu en privacy.

Samenvattingen op video

De volgend samenvatting is vooral gericht is op de inhoud van het Europees Burgerinitiatief Stop 5G, stay connected but protected. Bekijk de ultrakorte samenvatting hier.  Hier vind je een samenvatting van een half uur.

De hele workshop is gefilmd en af te zien via de volgende links.
Short: https://fb.watch/izixgH3w3f/ Long: First part https://fb.watch/iz368oeiCB/ Second Part https://fb.watch/iz397mS9O3/

Programma en sprekers

7 februari 2023, van 18u30 tot 20u30, zaal A5E1

18:30 Opening en inleiding, EP-lid Michele RIVASI
18:35 European for Safe Connections, presentatie door Rob VAN DER BOOM
18:50 Phonegate-lessen en SAR-naleving in de EU, door MD Marc ARAZI
19:05 Elektrohypersensitief zijn in de EU, een openbare getuigenis
19:20 Het Europees burgerinitiatief « Stop5G- Stay Connected but Protected », presentatie door Pernille SCHRIVER
19:30 Q/A, discussie en commentaar van EP-leden, gemodereerd door Europarlementariër Anne-Sophie PELLETIER
19:50 De resolutie van de Parlementaire Vergadering van de Raad van Europa uit 2011:
“De potentiële gevaren van elektromagnetische velden en hun effect op het milieu”, een perspectief van Jean HUSS, rapporteur van de resolutie
19:55 Het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité 2021:
“De maatschappelijke en ecologische impact van het 5G-ecosysteem”, een perspectief van
Dumitru FORNEA, rapporteur van het advies
20:00 Het 2030 Hexa-X vlaggenschipinitiatief van de Europese Commissie,
een presentatie door Peter STUCKMANN, Europese Commissie, DG CNECT
20:05 Discussie en gedachtewisseling, gemodereerd door Europarlementariër Ivan SINČIĆ
20:25 Conclusie en volgende stappen, door EP-lid Michele RIVASI
20:30 Einde van de workshop

Kijk hier voor het hele programma

Vervolgworkhop 13 april 2023

Wat is de wetenschappelijke stand van zaken omtrent Elektrohypersensitiviteit?

Lees hier meer over de tweede workshop georganiseerd door Michèle Rivasi op 13 april 2023 met als onderwerp: Elektrohypersensitiviteit, wat is de wetenschappelijke stand van zaken?