Stichting EHS stopt rechtszaak tegen de uitrol van de nieuwe 5G-frequentie

Stichting EHS heeft besloten de rechtszaak tegen de uitrol van de 3,5 GHZ-frequentie niet voort te zetten. Dit na rijp beraad en overleg met juridische deskundigen. We zullen ons echter blijven inzetten voor mensen met EHS. En met de erkenning van EHS onder het VN-verdrag Handicap hebben we een nieuw en belangrijk gereedschap in handen.

Verzoek om voorlopige voorziening door rechter afgewezen

Op 12 maart jl. heeft de voorzieningenrechter in Rotterdam het verzoek van Stichting EHS afgewezen. We hadden deze voorlopige voorziening gevraagd om ervoor te zorgen dat de veiling van de nieuwe 5G-frequentie voorlopig op pauze werd gezet tot er op het beroep van Stichting EHS was beslist. De voorzieningenrechter oordeelde dat de minister in redelijkheid tot het besluit had kunnen komen en dat 5G zo spoedig mogelijk kon worden uitgerold.

Onterecht besluit volgens Stichting EHS

Stichting EHS deelde dit oordeel niet. De rechter voer in zijn besluit volledig op de ICNIRP-richtlijnen terwijl de Stichting uitgebreid had aangevoerd dat deze onvoldoende bescherming boden voor de volksgezondheid in het algemeen en zeker voor kwetsbare mensen met EHS.

Stichting EHS ziet toch af van verder procedure

De Stichting ziet echter wel af van een verdere beroepsprocedure. Stichting EHS zal – als het verder zou gaan – de bestuursrechter ervan moeten overtuigen dat de visie van de officiële organen niet klopt en de wettelijke bescherming tekortschiet. Daarvoor zal een heel grondig en breed pleidooi gevoerd moeten worden over de stand van de wetenschap en het verweer van ieder van de tegenpartijen zal krachtig zijn. Zeker ook de enorme (economische) belangen die opgevoerd zullen worden als reden voor de uitrol van 3,5 GHZ, bemoeilijken een goede kans van slagen. De financiën die met zo’n beroepsprocedure gepaard gaan, zijn voor de Stichting ook niet op te brengen.

We blijven ons inzetten voor mensen met EHS

Stichting EHS gaat echter door met het zich inzetten voor de positie van mensen met EHS. We zijn de afgelopen jaren al druk bezig geweest met het creëren van een betere basis voor de acceptatie van EHS. Zo is EHS als handicap nu erkend door verschillende organisaties en de overheid, zoals het College voor de Rechten van de Mens, Ieder(in) en ook het Ministerie van VWS. Zij hebben aangegeven dat mensen met EHS onder het VN-verdrag Handicap vallen en zich hierop kunnen beroepen.

Mogelijkheden VN-verdrag Handicap

Om de acceptatie van EHS nog breder te maken is veel werk te verzetten. Stichting EHS zal zich verder gaan inzetten om het VN-verdrag en de mogelijkheden die het biedt voor mensen met EHS meer voor het voetlicht te krijgen. Wij zullen ons daarbij richten op de overheid, op (belangen)organisaties, de medische beroepsgroep en eventueel op specifieke individuele zaken.

Ook roepen we hierbij nogmaals iedereen die EHS heeft op, om inclusie in de samenleving te vragen. Waar dit ondanks geduldig aandringen niet lukt, kan een beroep worden gedaan op het VN-verdrag Handicap. Zo kunnen we samen, met zachte kracht, de ruimte voor EHS steeds groter maken. We zullen jullie op de hoogte houden via de website. En mochten jullie belangrijke ervaringen hebben: meld het ons.