Landelijk Contactdag 25 mei 2024: een terugblik

Op zaterdag 25 mei organiseerde Stichting EHS weer een Landelijke Contactdag in de Schovenhorst in Putten. Zo’n 70 mensen hadden zich aangemeld. De meeste deelnemers arriveerden na korte of lange reis rond 10 uur aan. Zo had ieder nog even tijd om elkaar te begroeten en voor een kopje koffie of thee.

Ochtendprogramma

Het ochtendprogramma bestond uit drie presentaties met als thema: Erkenning van EHS als handicap, wat betekent dit en wat heb je er aan?

Eerste lezing Ontwikkelingen binnen Stichting EHS

De eerste lezing was van Rob van der Boom, voorzitter van Stichting EHS. Na een korte introductie ging Rob snel van start met de belangrijkste ontwikkelingen binnen Stichting EHS. Hij vertelde over de mogelijkheden die het VN Verdrag Handicap voor mensen EHS zou kunnen bieden. Over hoe we met de verschillende instanties in gesprek zijn gegaan, en wat de uitkomst daarvan was. Mede door deze uitkomst zag Stichting EHS mogelijkheden om een rechtszaak aan te spannen tegen het ministerie van Economische Zaken om de voorgenomen veiling van de 3,5 GHz-frequentie te voorkomen. Helaas moest Rob ook vertellen dat dit een tandje te hoog gegrepen bleek en wat volgens ons ‘stepping stones’ zijn om onze zaak voor de toekomst steviger te maken en hoe deze concreet vorm kunnen krijgen. Ook vertelde hij wat het VN Verdrag in andere landen voor mensen met EHS heeft opgeleverd.

Bekijk hier de presentie over Stichting EHS en de rechstzaak tegen EZK

Tweede lezing: Lidmaatschap van Ieder(in). Wat betekent dit in de praktijk?

Petra Vriens, de tweede spreker van de ochtend, en penningmeester van Stichting EHS, vertelde dat Stichting EHS is toegelaten tot de overkoepelende patiëntenorganisatie ‘Ieder(in)’. Ze legde uit wat Ieder(in) is, wat hun doelen en activiteiten zijn, en wat ze ook aan resultaten hebben behaald. Vervolgens legde Petra uit hoe Stichting EHS lid heeft kunnen worden, en hoe we het lidmaatschap kunnen gaan benutten. Stichting EHS heeft veel behoefte aan vrijwilligers die zich hiervoor willen inzetten. Denk aan deelname in de meedenkgroepen van Ieder(in) en het organiseren van activiteiten om EHS op de kaart te zetten. Tot slot gaf Petra een overzicht van hoe Stichting EHS er financieel voorstaat, het aantal donateurs en de hoogte van de donaties, over de subsidie aanvraag die we hebben gedaan en over ons bereik via Social Media en de nieuwsbrief.

Bekijk hier de presentatie over Ieder(in) en Stichting EHS

Derde lezing: Erkenning EHS en VN Verdrag Handicap. Wat houdt dit in?

Na de pauze kwam de derde lezing door Martine Vriens, juridisch adviseur van Stichting EHS. Martine ging in haar lezing in op de juridische kant van het VN Verdrag Handicap in de situatie van mensen met EHS. Ze vatte nogmaals samen hoe de erkenning EHS onder VN-verdrag Handicap tot stand is gekomen, met de kanttekening dat EMV een milieufactor is, waar men niet meteen aan denkt als je over Handicap spreekt. Ze ging in op wat erkenning onder VN-verdrag Handicap betekent, welke juridische grondslagen er zijn, welke wetgeving over toegankelijkheid bestaat, over de verschillende manieren hoe men tegen een handicap aan kan kijken en wie toezicht houdt (College voor Rechten van de Mens). Tot slot ging ze in op waar je aan kunt denken als je je in de praktijk individueel of collectief wilt beroepen op het VN-verdrag Handicap.

Bekijk hier de presentatie met juridische uitleg over erkenning EHS en Verdrag Handicap

Afscheid Ineke Klein Breteler als bestuurslid

Na 12 jaar als bestuurslid meegewerkt te hebben in Stichting EHS heeft Ineke, met pijn in het hart, maar ook met overtuiging dat het genoeg is geweest, afscheid genomen als bestuurslid van Stichting EHS. Na een korte dankspeech overhandigde Rob haar een mooie bos bloemen waarop Ineke ook spontaan even het woord nam en terugblikte haar tijd in het bestuur.

Lunch en klamboe bezichtiging

De Schovenhorst had een heerlijk lunchbuffet met soep en diverse broodjes klaargezet. Ondanks eerdere weersvoorspellingen kon iedereen lekker buiten een plekje zoeken in de zon of onder het opgespannen tentzeil. Ook zaten daar Guy Lerat en Régine Caxton met een zelf ontworpen klamboe van 2 bij 2 (ook in andere maten te bestellen) die je vrij kan neerzetten zonder ophangpunten.

Middagprogramma met diverse workshops

Het middagprogramma was lekker informeel waar mensen konden kiezen uit drie workshops of een wandeling. In de binnenruimte hadden zich zo’n 20 mensen verzameld voor de ademworkshop van Sarah. Buiten zat een grote groep mensen met belangstelling te luisteren naar de uitleg van Sigrid. Die met veel lichtheid en humor over allerlei technische dingen vertelde wat je zelf kan doen om straling te verminderen. Een select gezelschap had zich rond de tafel van Mara verzameld. Na een uur intensief werken lazen zij prachtig vormgegeven collageachtige teksten aan elkaar voor. Voor mensen die zich liever even met elkaar en de natuur wilden onderhouden was er een wandeling, die spontaan werd geleid door Anouk en Martine, die de omgeving al een beetje kenden.