Hoorzitting op het Ministerie van VWS over subsidieaanvraag

Stichting EHS heeft op 14 augustus 2024 een hoorzitting gehad bij het Ministerie van VWS over de afwijzing van een aanvraag om subsidie. Rob van der Boom (voorzitter), Petra Vriens (penningmeester) en Martine Vriens (juridisch adviseur) waren bij de hoorzitting aanwezig samen met vier medewerkers van VWS.

Stichting EHS heeft afgelopen jaar in september een subsidie aangevraagd. De stichting fungeerde in de praktijk al langere tijd als een patiënten-en gehandicaptenorganisatie, en zorgde er in 2023 voor dat zij ook aan de formele eisen voldeed. Hierdoor ontstond er recht op een subsidie op grond van de ‘Subsidieregeling patiënten- en gehandicaptenorganisaties’.

De aanvraag is afgewezen omdat EHS niet algemeen erkend zou zijn als ziekte. De stichting heeft in een uitgebreid bezwaarschrift en pleitnota verwoord dat dit wel het geval is en dat er bovendien andere gronden zijn waarop de subsidie toegekend had moeten worden. De jurist die de beslissing op bezwaar gaat nemen stelde de juiste vragen en de jurist en beleidsmedewerker van VWS hadden duidelijk moeite deze te beantwoorden. Het is nu wachten op de beslissing. Ze gaven aan dat het geen makkelijke was. In ieder geval zullen ze met een beter verhaal en motivatie moeten komen.

Stichting EHS wil deze subsidie gebruiken voor lotgenotencontact, betere informatievoorziening en belangenbehartiging. Hierdoor ontstaan er meer mogelijkheden voor de stichting en kan het meer mensen bereiken.