Verslag Landelijke Contactdag 3 september 2022

Op een zonovergoten zaterdag 3 september hield Stichting EHS op Landgoed Schovenhorst in Putten haar landelijke contactdag. Ongeveer 60 mensen hadden zich voor deze dag ingeschreven.

Even na tien uur opende bestuurslid, en tevens dagvoorzitter, Marjon Tas het programma.

Ochtendprogramma:

Voorzitter Rob van der Boom. Rob hield twee lezingen. De eerste over de stand van zaken rond Stichting EHS, dit jaar 15 jaar geleden opgericht, en de tweede lezing ging over het Europees Burgerinitiatief (ECI) `Stay connected but protected’. Het is van zeer groot belang dat de Europese regelgeving wordt aangepast zodat de stralingsbelasting in onze omgeving kan afnemen. Europa heeft hier immers veel over te zeggen. Maar dan hebben we wel in de EU 1 miljoen handtekeningen nodig. Rob deed daarom een oproep aan de aanwezigen om als betrokkene bij de problematiek van EHS mee te helpen het ECI in de samenleving meer onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld door het verspreiden van folders en tickets in de eigen omgeving in winkels, bibliotheken en scholen, en door vrienden en bekenden er over te vertellen. Het ECI richt zich op zowel de genegeerde effecten van de telecomontwikkelingen op de gezondheid, als die op het milieu en de privacy. Download hier de presentatie van Rob.

Onderzoeker, auteur en arts Monika Krout. Monika is projectleider van een Europees onderzoek naar effecten van mobiele telefonie, tevens is zij arts. Zij schreef samen met voormalig EU parlementariër Klaus Buchner het boek 5G-Wahn(sinn)’ en in november 2022 komt haar tweede boek uit: Die unerlaubte Krankheit’, een boek over EHS. Zij heeft haar man verloren aan EHS en zelf is zij ook overgevoelig geworden voor straling. Dit alles weerhoudt haar echter niet om met een aanstekelijk enthousiasme over haar onderzoek en over haar bevindingen te vertellen. Monika woont in de Eifel op een stralingsarme boerderij, waar zij dieren fokt die met uitsterven bedreigd worden. Deze dieren gebruikt zij ook voor haar onderzoek, in de hoop dat ze via deze weg stralingsarme gebieden kan realiseren om deze dieren te beschermen.

Wat gebeurt er nu onder invloed van straling in ons lichaam? Monika vertelde dat dit wat haar betreft draait om het begrip RESONANTIE. Wat is resonantie? Wij kennen dat uit de natuurkunde: als er twee of meerdere sinusgolven bij elkaar komen, dan hebben die een effect op elkaar. Dat kan versterkend zijn of juist elkaar opheffend. Zo kan ogenschijnlijk zwakke straling toch effect hebben. Omdat wij allen onderling verschillen, kan straling bij de ene mens een enorm effect hebben en voor de ander niet merkbaar zijn.

Op beeldende en eenvoudige wijze legde ze uit wat er in het lichaam gebeurt onder invloed van straling. De grote lijn hierbij is als volgt: door straling worden de calciumkanalen in de lichaamscellen vervormd waardoor cellen te veel calcium gaan bevatten. Dit kan leiden tot verkramping van de spieren. Ze vertelde over de gevolgen van dergelijke spierverkrampingen, afhankelijk van de plek in het lichaam.  Ook rondom de bloedvaten zitten kleine spiertjes die kunnen verkrampen. Dan worden de bloedvaten dichtgeknepen waardoor de bloedtoevoer naar hersenen, hart en organen vermindert. Hierdoor ontstaat op allerlei plaatsen in het lichaam zuurstoftekort.

Monika vertelde over haar onderzoek naar de effecten van mobile telefonie. Hiervoor gebruikt zij dieren die met uitsterven bedreigd worden. Op haar boerderij fokt zij een zeldzaam soort ezel (poitou), waar er nog maar zo’n 400 van leven op aarde. Zij bedenkt manieren om de effecten van straling op het hart bij deze ezels in kaart te brengen. Zo meet ze bijvoorbeeld eerst de activiteit van het hart zonder straling en daarna onder verder dezelfde omstandigheden de activiteit met een mobieltje aan. Dat er effect is, dat is duidelijk, maar ook dat de effecten zeer verschillend kunnen zijn. Zo gaat bij de ene ezel het hart sneller kloppen, maar bij de ander langzamer, en bij de derde onregelmatiger. Deze uitkomsten roepen weer nieuwe vragen op.

Tips voor mensen met EHS van Monika Krout Aansluitend gaf Monika een aantal therapeutische tips die de effecten van straling kunnen verlichten. Deze willen we voor wie er niet bij was ook graag even noemen: Allereerst: Blijf naar buiten gaan, voel zon, wind regen en zorg voor vrolijkheid. Kijk niet naar wat je niet meer kunt, maar naar wat je wel kunt, naar jouw talenten. Daarnaast: Vitamine B complex, Meidoorntinctuur, magnesium, mijdt voedsel waar je allergisch op kunt reageren, en probeer het kruid Kaardebol, omdat sommigen van ons verborgen Lyme kunnen hebben. Als laatste, Monika zelf heeft veel baat bij extra zuurstof toevoer. Zoals we hebben gehoord in haar lezing blokkeert straling op veel manieren een optimale zuurstofopname.

Middagprogramma

Rond één uur stond buiten een heerlijk lunch klaar op twee tafels onder een grote tarp. Iedereen kon langslopen en had keuze uit vegetarisch belegde broodjes, soep en sappen. De sfeer was ongedwongen en we zaten gezellig rond de vele tafeltjes die buiten stonden. Een fijn moment om met elkaar bij te praten of kennis te maken met nieuwe mensen.

Verloting 3 boeken van Sylvia Slegers en prijsuitreiking fotowedstrijd ‘breng straling in beeld’ Het middagprogramma was gericht op ontspanning, kunst en onderling contact. Sylvia Slegers verlootte drie exemplaren van haar nieuwe boekje 5G: een revolutie, maar waar leidt die naartoe?’ Degenen die getrokken waren, kregen door Sylvia zelf het boekje uitgereikt. Aansluitend was er de prijsuitreiking van de fotowedstrijd Breng straling in beeld’. Hiervoor nam Corriëlle van Vuuren het woord. ‘Ontwikkel met fotografie beeldtaal om daar waar de mond en de pen tekort schieten te overtuigen’, was haar advies. Met een beeldend verhaal legde zij bij de vier mooiste foto’s de diepere lagen bloot. Als jurylid overhandigde zij een drietal mooie prijzen aan de volgende winnaars: Bert Wit (eerste prijs), Sigrid de Jong (tweede prijs) en Janneke Cromjong (derde prijs). Lees hier het hele juryrapport.  Vervolgens werd Petra Vriens als nieuw bestuurslid van Stichting EHS verwelkomd met een mooie bos bloemen. De stichting is heel blij met haar bijdrage en dat zij deel wil nemen aan het bestuur.

Kunstenaar Rhea Strik over haar beeldend werk. Het middagprogramma werd vervolgd met een uitleg over het werk van kunstenares Rhea Strik. Rhea deelde eerst haar eigen ervaringen met EHS met ons. Ze had zelf een zoektocht gehouden naar een mogelijke therapie / remedie en was daarbij terecht gekomen bij Dr. Sircus. Zelf had ze veel baat gehad bij een aantal pure voedingssupplementen. Rhea had overal in de zaal een groot aantal van haar werkstukken neergelegd en opgehangen. Ze maakt schilderingen met organische vormen, neergezet in enkele lijnen met rake, krachtige en subtiele penseelstreken. Haar werk heeft een meditatieve uitstraling en ook het persoonlijke verhaal erbij was een passend meditatieve presentatie.

Laatste programmapunt van de contactdag was een dansworkshop, die buiten onder de tarp verzorgd werd door Mirjam Potjer. Een deel van de aanwezigen ging de dansvloer op. En de mensen die dat deden, hebben een half uurtje heerlijk gedanst. Het was een mooie afsluiting van deze prachtige, goed verzorgde, gezellige en informatieve dag. Waarop iedereen, zowel de aanwezigen als ook de organisatoren met een goed gevoel terug kan kijken!

Verslag: Bert Wit

Videoopnames:

Lezing Monika Krout Deel 1

Lezing Monika Krout Deel 2:

Lezing Rob van der Boom Deel 1 over de stand van zaken omtrent Stichting EHS

Lezing Rob van der Boom Deel 2 over Burgerinitiatief Stay Connected but Protected.