Webinar Stichting EHS zaterdag 29 mei 2021

Op zaterdag 29 mei organiseerde de Stichting EHS een interactief webinar met twee presentaties: ‘Europees Burgerinitiatief Stop 5G’ en ‘Welke apparaten geven de meeste straling’.

Deel 1: Europees Burgerinitiatief ‘Stop 5G in Europa’.

Rob van der Boom leidde dit webinar in met informatie en uitleg over het Europees Burgerinitiatief ‘Stop 5G in Europa’.
De presentatie is op de website geplaatst bij de Presentaties.

Opmerking:
De petitie Verminder Electrosmog heeft nu 30.000 ondertekenaars, waarvan 29.000 uit Nederland. Iedere dag merk ik dat velen, die last hebben van straling (en dat weten) zich toch NIET hebben gemeld bij de diverse organisaties en/of bij meldpunt klachten EHS.  Hier ligt zeker een aandachtspunt!

Er zijn voor de ECI minstens 20.445  handtekeningen van Nederlanders nodig . Er is een heel goede kans dat dat aantal wordt overschreden wanneer iedereen die eerdere petities heeft ondertekend nu de ECI stop 5G gaat ondertekenen

Deel 2: Welke apparaten geven de meeste straling?

Connie Vroegop (van bureau Less E-stress) bespreekt wat ze in haar dagelijkse praktijk tegenkomt aan apparaten in huis. De presentatie is op de website geplaatst bij de Presentaties. De apparaten waar mensen de meeste last van hebben worden uitgelicht met soms verrassende uitkomsten.

Na beide inleidingen was het mogelijk vragen te stellen.

• Vraag:
    Hoe komt t dat er alleen ouderen deelnemen aan de webinair. zijn jongeren minder gevoelig voor straling?
    Ik denk dat het ook belangrijk is om juist jonge mensen te informeren, want die staan er zo anders in.
    Antwoord:
    Er zijn inderdaad meer oudere mensen betrokken bij de StichtingEHS dan jongeren.
    Verder is het zo dat het tijd neemt om EHS op te bouwen en zijn ouderen door de leeftijd meer kwetsbaar dan jongen.
    Er zijn helaas ook wel degelijk jongeren die te kampen hebben met EHS.
  • Vraag:
    Ik voel verschil bij straling van een zendmast of wifi of bluetooth, klopt dat?
    Antwoord:
    Het lichaam kan inderdaad verschillend reageren op diverse vormen van straling.
    Wel is het in het algemeen zo dat iedereen op een bepaalde blootstelling steeds op dezelfde wijze reageert.
  • Vraag:
    Wat zijn goed werkende te nemen maatregelen?
    Antwoord:
    Dit is een moeilijke vraag om zo algemeen te beantwoorden, want dat hangt af van de lokale situatie en waar je precies gevoelig voor bent.
    Het algemene advies is: houdt zo veel mogelijk afstand van zendende apparaten, zet je eigen apparaten zo veel mogelijk uit en scherm zo nodig af.
  • Vraag:
    Wat je binnen hebt blijft dan toch op en neer ketsen? (Dit gaat over de situatie waarbij een huis of kamer geheel is afgeschermd).
    Antwoord:
    Het klopt dat je binnen in een afgeschermde ruimte inderdaad beter geen zendende apparatuur kunt plaatsen.
  • Vraag:
    Kunnen we per mail de lijst met apparaatjes krijgen?
    Antwoord:
    Dit is opgenomen in de presentatie van Connie Vroegop, die bij de Presentaties te vinden is.

•  Vraag:
    Is er een database van onderzoeken en gegevens via een site te bereiken?
    Oceania Radiofrequency Scientific Advisory Association: https://www.orsaa.org
    EMF portal van de Universiteit van Aken: https://www.emf-portal.org/en