Je bent niet ingelogd. De nieuwsbrief bevat mogelijk gebruikersinformatie, dus deze wordt mogelijk niet correct weergegeven.

Nieuwsbrief Stichting EHS: mei 2020

‍Nieuws - opinie - agenda Stichting Elektrohypersensitiviteit            Bekijk online

Nieuwsbrief mei 2020

Wil je hem ook ontvangen?

Meld je hier aan

Corona corona corona

We leven in een rare tijd. Corona heeft het leven abrupt stilgezet, waarin je misschien net als ik door allerlei fasen gaat. Ik moet bekennen dat ik in het begin dacht: "welkom in mijn wereld". Restaurants en groepen, hoe leuk ik ze ook vind en hoezeer ik ze ook mis, zijn door de aanwezige straling al lang oorzaak van stress, waarbij ik steeds iets moet afwegen. Dus eerlijk gezegd ging er bij mij ook wat stress vanaf. Inmiddels denk ik: "ik stop met Corona. Ik ben er wel klaar mee". Kleine nieuwe initiatiefjes borrelen weer op. Zo heb ik een vroegere meditatiegenoot gebeld: zullen we weer eens de dag gezamelijk starten met een meditatie? In mijn woonkamer kunnen best vier mensen op voldoende afstand zitten. Ik hoop dat het doorgaat!

Heb jij behoefte hebben aan wat extra contact? Schroom niet de informatielijn te bellen. Of geef je op voor de sociale contactijn.

Hieronder weer wat dingen die in Nederland en in de wereld gebeuren.

Veel leesplezier! De redactie.

5G protestdag: 'We do not consent'

Op 25 april 2020 (internationale protestdag tegen 5G) publiceerde Stop 5G Internationaal een video met beelden van mensen over de hele wereld die vertellen waarom ze niet instemmen met 5G. De video duurt 15 minuten en is prachtig gemaakt. 'We do not consent' is precies waar het over gaat: Wij zijn niet  geïnformeerd en wij hebben geen toestemming gegeven. Anouk van Let’s Talk About Tech representeert Nederland.

Kort geding tegen de staat via livestream

Op maandag 4 mei 2020 om 11.00 uur behandelt de rechtbank Den Haag het kort geding van Stichting Stop5GNL tegen de Staat. De zitting vindt plaats in een van de zalen van het Paleis van Justitie in Den Haag. Vanwege de coronamaatregelen is de rechtbank momenteel niet toegankelijk voor publiek. De zitting kan door iedereen worden gevolgd via een livestream.

Wij zijn er (digitaal) bij! Heel veel succes Stop5GNL!

Corona, 5G en brand, wat vindt stichtingEHS?

Op internet wordt uitgebreid van gedachten gewisseld over de relatie tussen Corona/Covid-19 en 5G-2/3/4G mobiele communicatie. Wij denken dat er is geen enkele reden om aan te nemen dat de straling de oorzaak is van Corona, zoals door sommigen wordt beweerd.

We weten wel dat er een relatie is tussen straling en het functioneren van ons immuunsysteem. Daarom is het denkbaar dat de weerbaarheid van mensen tegen Corona wordt verzwakt door straling. Of dat effect er is en hoe groot dat effect is, dat weten we niet omdat het niet is onderzocht.

De recente acties om zendmasten in de brand te steken keuren wij ten zeerste af. Het is vandalisme en het helpt ons ook niet verder in het maatschappelijke debat rond 5G, straling en elektrogevoeligheid.

Geen Russische roulette met onze gezondheid

Op 25 april riep Monique Slingerland in Trouw op om te reageren op de stelling: moet 5G dan maar ingevoerd worden in Nederland? Opvallend was haar eigen genuanceerde column, waarin zowel de situatie in Zwitserland (5G is stopgezet), EHS als reëel verschijnsel, en het kort geding van stop5gnl een plek kreeg. Het resultaat van haar oproep was een compilatie van felle, genuanceerde en geïnformeerde tegenstanders.

Lees hier de column en hier de reacties.

Blootstellingsnormen ICNIRP ongepast

Blog: Hugo Schooneveld

We moeten af van de huidige normen en limieten ter bescherming van de burger tegen elektromagnetische velden zoals aanbevolen door de International Commission for Non-Ionizing Radiation Protection, de ICNIRP.

Die limieten zijn voor radiofrequente velden uitsluitend gebaseerd op de beperking van opwarming van het lichaam (thermische effecten) en voor laagfrequente velden op een combinatie van fysiologische effecten in het lichaam. Voor beide frequentiegebieden liggen de limieten meerdere orden van grootte te hoog. Er bestaan ook non-thermische effecten, maar ICNIRP ontkent het bestaan ervan. Daarom dienen er betere normen ontwikkeld te worden.

We stellen voor de ICNIRP normen en limieten voor burgers te verlaten en voorlopig de limieten van de artsenorganisatie EUROPAEM te adopteren. Maar idealiter moeten we normen gaan ontwikkelen die berusten op de vaststelling van gezondheidsklachten in het lichaam. Lees het hele blog.

Interview van een huisarts over straling

Carolien Schooneveld interviewde huisarts Liesbeth Adriaansens uit Breda over gezondheidsklachten door straling. Liesbeth gaat in op het klachtenbeeld van elektrogevoeligheid en hulp bij EHS. De richtlijnen die de Nederlandse overheid hanteert voor stralingsbelasting zijn niet veilig. Er moeten stralingsarme opvangplekken komen voor mensen met stralingsklachten, ofwel Witte Zones, waar deskundige multidisciplinaire hulp wordt geboden. Als je EHS hebt moet je stralingsbronnen vermijden en mensen hebben recht op een stralingsarme werkplek. Kijk hier het interview. Carolien gaf zelf ook een glashelder interview over straling en stralingsgevoeligheid. Beluister hier de podcast: 5G de taboe doorbroken.

Wil je even weg uit je eigen omgeving? Check de lijst met

Stralingsarme verblijfplaatsen

Download de meest recente lijst of kijk op deze interactieve kaart.

Vergeet niet vooraf contact op te nemen met de locatie ter controle.

Infolijn EHS 0900-9266

voor al je vragen over EHS

Bereikbaar elke werkdag van 13 tot 16 uur

Behoefte aan contact met lotgenoten? Meld je aan bij de