EHS bezien door de ogen van antropologen

De afgelopen weken hebben vier tweedejaars antropologie studenten van de Universiteit Leiden onderzoek gedaan naar het leven met EHS. Afgelopen januari hebben ze het hele land afgereisd voor interviews. Ook logeerden ze ieder drie weken lang bij gastgezinnen.

Ze hebben er indrukwekkende ervaringen opgedaan. Inmiddels hebben ze een beter beeld gekregen van het leven met EHS. Ze hebben met allerlei activiteiten meegedaan. Zo waren ze ook bij de mars tegen 5G in Amsterdam van de partij. Maar het werk is nog niet klaar. Daarom vragen ze uw hulp.

Culturele antropologie is een wetenschap die zich bezighoudt met maatschappelijke problematiek. Allerlei sociale thema’s komen er aan bod; zoals racisme, discriminatie, milieuproblematiek of ongelijkheid in de wereld. Er is veel aandacht voor cultuur en voor de manier waarop dergelijke problemen kunnen ontstaan.

Antropologen doen op geheel eigen wijze hun onderzoek: zij willen zich zoveel mogelijk ‘onderdompelen’ in wat zij onderzoeken, door bijvoorbeeld voor een langere periode te gaan wonen in het onderzoeksveld en zo echt ‘van binnenuit’ te leren begrijpen wat ze onderzoeken. Dat zorgt ervoor dat antropologen vaak een heel genuanceerde kijk krijgen op sociale problemen. Zij hebben dus geen oppervlakkig oordeel over thema’s.

Zo proberen zij ook EHS te begrijpen. Hoe is het leven met EHS voor de individu en bezien vanuit de grotere maatschappelijke context, vanuit de overheid, de wetenschap en de directe omgeving? Er is al veel werk verzet. Ter aanvulling van het veldwerk hebben de studenten nog een enquête afgenomen. Door meer mensen te bereiken kunnen ze een completer beeld krijgen en zo het probleem helderder neerzetten.

Het is een leeronderzoek. Dat betekent dat de studenten de resultaten niet officieel mogen publiceren. Maar dat betekent niet dat het geen zin heeft om mee te doen. Ze geven namelijk een presentatie over hun onderzoek naar EHS op de universiteit en ze bespreken hun werk met docenten. En ook privé wordt er natuurlijk niet over gezwegen. Zo krijgen heel veel mensen er toch van te horen. Op die manier kan het de bewustwording vergroten en ook de faculteit antropologie inspireren tot verder onderzoek.

Ook op de landelijke contactdag van Stichting EHS zal een presentatie over de resultaten van het onderzoek gegeven worden. Wordt het niet tijd dat ook anderen EHS als een niet te negeren maatschappelijk probleem gaan zien?