Brief aan 2e kamer: verzoek uitstel 5G-frequentieveiling

Geachte leden van de Vaste Commissie voor VWS en van de Vaste Commissie van EZK,

Zwitserland heeft besloten om de uitrol van 5G  stop te zetten wegens gebrek aan geschikte blootstellingslimieten (zie link) Spanje, Oostenrijk en Frankrijk hebben besloten om de 5G veiling voor onbepaalde tijd uit te stellen.

In Nederland heeft  het ministerie van EZK recent laten weten dat, Coronacrisis of niet, de 5G-frequentieveiling volgens plan gewoon doorgaat in juni. (zie link) Op verzoek van de vaste commissie voor VWS heeft de Tweede Kamer zelf op 5 november 2019 de Gezondheidsraad verzocht om op basis van de meest actuele wetenschappelijke inzichten een advies uit te brengen over mogelijke gezondheidsrisico’s in relatie tot 5G.

De Gezondheidsraad (GR) heeft de Kamer op 19 februari 2020 laten weten dat de Commissie Elektromagnetische Velden (EMV) van de GR de adviesaanvraag zal beantwoorden. De GR heeft aangegeven te verwachten het advies tegen het einde van het tweede kwartaal van 2020 te kunnen aanbieden. Dat is dus eind juni (en dus vlak na de 5G-frequentieveiling).

Inmiddels heeft de voorzitter van de Commissie EMV van de GR, professor Hans Kromhout, zich in de pers al diverse malen kritisch uitgelaten over de uitrol van 5G en de ICNIRP blootstellingslimieten, het meest recent in een artikel in het Noord Hollands Dagblad van 2 april.

Passage uit dat artikel:
Professor Hans Kromhout van de Universiteit Utrecht, die een langdurig onderzoek naar effecten van mobiel telefoongebruik leidt en binnenkort advies uitbrengt aan de Tweede Kamer over 5G, ziet het gekissebis met lede ogen aan.
Kromhout moet niets hebben van de ’activistische’ academici die brandbrieven schrijven. Ook gelooft hij niet dat ICNIRP wordt ’betaald door de industrie’, zoals door sommigen wordt beweerd.

Aan de andere kant beklemtoont de geleerde dat het NTP-onderzoek ’een doorbraak’ was.
„Je ziet dat bepaalde groepen dat weg proberen te redeneren. Maar het zijn goed uitgevoerde studies.” Kromhout noemt het ’wel bijzonder’ dat de ICNIRP-normen ’zóveel zegkracht hebben gekregen in Europa’. En hij stelt, heel voorzichtig, dat alléén kijken naar warmte niet genoeg is. „Als je ziet dat onder het niveau van één graad opwarming, wat ICNIRP aanhoudt, toch allerlei effecten optreden, moet je op een gegeven moment een stapje verder gaan.”

Volgens Kromhout staat de beoordeling van 5G vanwege het economische belang haaks op de zorgvuldige manier waarop we omgaan met andere blootstellingen, zoals aan chemische stoffen, bestrijdingsmiddelen of medicijnen. „Daarvoor bestaat zeer strikte regelgeving”, onderstreept hij.

„Maar voor 5G heb je een enkele norm, de ICNIRP-norm, die volledig gebaseerd is op opwarming. En er worden wat metingen gedaan in de buurt van 5G-zenders, zoals je in het RIVM-rapport over 5G ziet. Er wordt echter geen blootstelling van individuen gemeten, geen toekomstscenario’s van blootstelling doorgerekend en geen eventuele gezondheidsrisico’s ingeschat. Dat moet anders. Je moet de industrie niet zomaar haar gang laten gaan. Weldoordachte afwegingen vooraf van zegeningen versus risico’s zijn ook in dit dossier noodzakelijk.”

Link naar artikel NH Dagblad (alleen voor abonnees)

Link naar artikel bij Stichting JAS

(De doorbraak van het 10 jarig NTP onderzoek, waar Kromhout op doelt is, dat daarin werd aangetoond dat muizen en ratten kanker kunnen ontwikkelen door straling van GSM. Het Italiaanse Ramazzini instituut toonde ook in 2018 eenzelfde resultaat bij een iets minder sterke stralingsbelasting. Daarmee tonen twee onderzoeken aan dat straling van mobiele telefonie kanker veroorzaakt. Zie link)

Op grond van het bovenstaande doet de Stichting ElektroHyperSensitiviteit (EHS) een dringend beroep op de Kamer om het Kabinet er toe te bewegen de 5G-frequentieveiling uit te stellen tot nader order en in ieder geval tot na de advisering over gezondheidsrisico’s die de Kamer aan de Gezondheidsraad heeft gevraagd, zodat ook Nederland gelijk Zwitserland zich kan beraden op passende blootstellingslimieten.

Met vriendelijke groet,

Ir. Rob van der Boom