EHSBlogberichtenAanbieding petitie 5G aan Tweede Kamer

Aanbieding petitie 5G aan Tweede Kamer

De stralingsbewuste organisaties* van Nederland hebben op 25 juni 2019 een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer. Hierin roepen we de politiek op rekening te houden met gezondheidsrisico’s door biologische effecten van straling die op langere termijn kunnen optreden. We roepen op om hierbij het voorzorgprincipe toe te passen. We willen dat 5G, de volgende generatie mobiele communicatie, niet wordt uitgerold zolang deze niet aangetoond veilig is. We willen dat stralingsniveaus worden verminderd en stralingsarme gebieden worden gehandhaafd en de overheid eerlijke voorlichting gaat geven over gezondheidsrisico’s van straling.

Uitrol 5G en gezondheid

Door 5G uit te rollen zonder onderzoek naar mogelijke schadelijkheid voor mens en natuur, neemt de overheid een gok met onze gezondheid. Het netwerk 5G, dat niet alleen mensen maar ook apparatuur met het internet verbindt, vraagt om een heel veel dichter antennenetwerk dan we nu kennen. De straling zal naar verwachting sterk toenemen. De hogere frequentie van de straling zal ertoe leiden dat deze vrijwel geheel geabsorbeerd zal worden in de huid, leidend tot een extra zware belasting van dit belangrijk orgaan.

Blootstellingsnorm

De overheid meent de gezondheid te kunnen garanderen met de huidige maximale blootstellingsnorm. Die norm voorkomt dat een zak zout water niet teveel opwarmt. Maar wij zijn geen zak zout water. En onze huid is geen levenloze leren lap. Ons lichaam is een complex biologisch systeem. Dat is kwetsbaar voor langdurige bestraling met lage stralingssterkten. De norm is dan ook niet veilig.
Elektrogevoeligen weten dat. Die worden al ziek bij de huidige stralingssterkten. Zij knappen weer op in een stralingsarme omgeving. Maar normaal meedoen in de samenleving is er voor hen niet meer bij. Want overal is teveel straling. Dat is nu al zo en dan moet 5G nog komen.
Hun ervaring past bij de uitkomsten van vele wetenschappelijke onderzoeken. Deze laten zien dat straling inwerkt op het menselijk lichaam tot op celniveau en een hele reeks verschillende gezondheidsproblemen kan veroorzaken. En er zijn tegenwoordig heel veel mensen ziek. Denk aan Alzheimer, diabetes, kanker, burn-out, depressie. Zoveel mensen hebben tegenwoordig vage klachten. De overheid kan niet goed verklaren hoe dat komt. Ook de jeugd van nu is minder gezond dan de jeugd van 5 jaar geleden blijkens Amerikaanse cijfers.

Plicht van de overheid

Door het grootschalige, kapitaalintensieve 5G zonder bewijs van onschadelijkheid in te voeren, gaat de overheid voorbij aan haar plicht om de gezondheid van de bevolking te beschermen.
Het wordt tijd dat de politiek ook gaat luisteren naar de vele wetenschappers die in hun onderzoeken wèl gezondheidseffecten onderkennen. Het betreft betrouwbaar onderzoek uitgevoerd door gerenommeerde wetenschappers. Niet voor niets hebben honderden wetenschappers overheden gevraagd de uitrol op de aarde en in de ruimte tegen te houden. Ze komen niet zomaar tot de conclusie dat de uitrol niet mag plaatsvinden voordat is aangetoond dat deze de gezondheid van mens en natuur niet schaadt.

Gezondheidsschade

De huidige generatie mobiele communicatie leidt al tot gezondheidsschade. Dat blijkt uit de ervaring van EHS-ers en de wetenschap ondersteunt deze ervaring. We zien dat de stralingsniveaus nu overal al toenemen door het steeds intensiever gebruik van draadloze communicatie. Het is onverteerbaar wanneer dit experiment met de mensheid wordt voortgezet en geïntensiveerd. Stop dus de uitrol van 5G!

*betrokken organisaties:

De aanbieding aan de Tweede Kamer werd georganiseerd door Burgerinitiatief 5G Den Haag.
De petitie werd samengesteld en de ondertekening werd georganiseerd door Verminder-electrosmog.
De aanbieding werd mede gedaan door Stop UMTS, Burgerbelang 5G Rotterdam en Eerlijk over Straling.

Blijf op de hoogte

Klik hier om je in te schrijven op onze mailinglijst en blijf op de hoogte van nieuws rond EHS en onze activiteiten.

Blogbericht